Defekt je zlým snom pravdepodobne každého vodiča. Mnohí z nás si ešte z autoškoly pamätajú teoretický postup výmeny kolesa, v praxi by to však predsa len mohol byť problém. Pneumatika sa však nie len že dá vymeniť, tá pokazená sa dá aj opraviť. Poďme sa spolu pozrieť na to, prečo sa rozhodnúť práve pre opravu pneumatiky, na čo nezabúdať a ako postupovať.
Defekt ako nočná mora
Defekt je vlastne momentom, kedy dochádza k poškodeniu jednej z pneumatík. K tejto situácii môže dôjsť napríklad pri neopatrnom schádzaní z obrubníka, nadchádzaní na obrubník či prepichnutím pneumatiky ostrým predmetom na ceste (napr. klincom). Môže sa tak stať na bočnici pneumatiky v horšom prípade, v tom lepšom v oblasti dezénu. Skôr či neskôr táto porucha postretne pri šoférovaní asi každého vodiča, dôležité je preto vedieť, čo robiť (okrem chrlenia nadávok).
Druhy defektu
Že ste nevedeli, že aj defekt má svoje druhy? Ale áno. Dal by sa rozdeliť podľa toho, ako rýchlo vám vyfučí pneumatika, a teda aj ako rýchlo na poruchu prídete a čo ju pšokodilo. Pri rýchlom defekte poškodí pneumatiku najčastejšie nebezpečný objekt na ceste (napríklad klinec či kus skla), ktorý spôsobí rýchle vyfučanie. V súvislosti s týmto typom sa so svojimi zaujímavými pozorovaniami na internete podelili aj technici z KalTire.com; tí za svoju prax videli v pneumatike zabodnutý napríklad aj ženský podpätok, kľúč, kosť či guľku.
Opačným prípadom je pomalé vyfučanie kolesa, za ktoré môže porucha v oblasti okraja kolesa, na miestach, kde je pripevnená pneumatika. Spôsobiť ho môže skorodovaná časť, ale aj nečistoty, ktoré neumožnia utesniť pneumatiku. Pomalé vyfučanie môže spôsobiť tiež poškriabanie či, ako sme už spomínali, neopatrný dotyk pneumatiky a obrubníka. Problémom v tomto prípade je, že miesto fučania je voľným okom takmer nemožné nájsť. Netreba preto zabúdať predovšetkým na opatrnosť a snahu vyvarovať sa vyššie spomenutým situáciám, ktoré vám môžu pomôcť predísť poškodeniu pneumatík.
Rezerva je v povinnej výbave – alebo nie?
Prvou vecou, ktorá v súvislosti s defektom napadne väčšine vodičov ako prvá, je asi rezervná pneumatika. Napriek tomu, že patrí do povinnej výbavy, niektoré automobily ňou nie sú vybavené. Namiesto rezervy mávajú tieto autá ako náhradu sadu kompresora s tesniacou látkou (či rôzne lepiace sady), ktorými možno pneumatiku na mieste zatesniť alebo zalepiť. Kým vám táto sada bude skvelým pomocníkom pri bežnom prepichnutí pneumatiky, nevýhodou je, že v prípade poškodenia bočnice vám pomôcť nemusí.
Existujú rôzne typy pneumatík
Niekoho možno tento fakt prekvapí, no nie všetci máme na svojich autách rovnaké pneumatiky. Existuje ich niekoľko typov a prevedení. A prečo to vlastne spomíname? Lebo každý z nich si pri poškodení vyžaduje iný prístup. Medzi najčastejšie typy pneumatík patria tzv. bezdušové, ktoré je možné opraviť len vtedy, ak nie je poškodená konštrukcia pneumatiky. Ďalšími typmi sú napríklad RFT (dojazdové, alebo aj runflat) pneumatiky či dušové pneumatiky (ktoré sa používajú čoraz menej). Nesmieme zabudnúť podotknúť, že bez ohľadu na typ a prevedenie pneumatiky jej trvalé poškodenie veľakrát nedokážeme vidieť voľným okom, dá sa zistiť len v pneuservise.
Zaujímavosťou je, že už spomínané RFT pneumatiky, ktoré patria k novším typom a moli by sme ich zaradiť do kategórie moderných pneumatík, umožňujú jazdu aj pri defekte. Samozrejme nie nadlho, táto jazda by mala byť jazdou do pneuservisu. V takomto prípade je potrebné postupovať podľa servisnej knižky a dodržiavať zníženú rýchlosť.
Auto bez pneumatík – to by predsa nešlo. Sú jeho neoddeliteľnou súčasťou, a preto sa treba o ne aj pravidelne starať. Ako? Neprehliadnite náš zaujímavý text, ktorý vám to vysvetlí.
Tri dôvody, prečo sa rozhodnúť pre opravu pneumatiky
- Rýchla
- Lacná
- Nenáročná
Pri zakúpení správnej lepiacej alebo opravnej sady nebudete mať problém s rýchlym opravením vašej pneumatiky. Vďaka návodu (priloženému v balení alebo tomu, ktorý vám prinášame nižšie v našom článku my) to zvládnete ľavou zadnou. Nejde o ekonomicky ani časovo nákladnú metódu.
V prvom rade pozor na bezpečnosť
Na čo by ste pri oprave pneumatiky rozhodne nemali zabúdať, je vaša bezpečnosť. Opravu odporúčame realizovať na miestach ako parkovisko či benzínová pumpa. Ak ste však predsa len nútení opravovať na kraji cesty, nezabúdajte na reflexnú vestu, výstražné svetlá a výstražný trojuholník.
K nenahraditeľnej výbave každého správneho motoristu v súvislosti s pneumatikami určite patrí aj prenosný kompresor. Ako si vybrať ten správny? Náš článok vám odpovie!
Podmienky opravy
Keby ste vytiahli z prednej priehradky kancelársku lepiacu pásku či sekundové lepidlo, asi by vám ani jedno z toho pri oprave pneumatiky kvalitne a dlhodobo nepomohlo. Je snáď jasné, čo sa tým snažíme povedať. Oprava pneumatiky by mala byť čo najodbornejšia. Článok na stránke Pneuboss.sk odporúča na mieste podniknúť len dočasné riešenia a celkovú opravu nechať skôr na autobazár. „Oprava prepichnutej pneumatiky nie je jednoduchá záležitosť,“ upozorňuje autor textu. Či už sa však o opravu postaráme my, alebo to necháme na profesionálov, sú veci, na ktoré by sme rozhodne nemali zabudnúť.
- Zachovanie vnútornej štruktúry pneumatiky – vnútorná štruktúra pneumatiky by mala jednoznačne ostať zachovaná. Ako zlý príklad môžeme uviesť jazdenie na prázdnych pneumatikách – snáď pre nikoho nie je prekvapením, že sa tým poškodzuje ich štruktúra.
- Diera menšia ako 6 milimetrov – v prípade opravy je dôležité, aby bol priemer diery, ktorú chceme opraviť, menší ako 6 milimetrov. Pri poruchách väčšieho rozsahu by oprava mohla predstavovať problém.
- Nepoškodené bočnice – Ak chceme opravovať pneumatiku, je dôležité, aby k poškodeniu došlo na behúni (teda v oblasti dezénu).
Sú vaše pneumatiky už staré a opotrebované a plánujete kúpu nových? V tom prípade by ste rozhodne nemali prehliadnuť náš článok o najlacnejších pneumatikách na trhu.
Druhy opráv
Variantov na opravu pneumatík je viacero, my vám prinášame prehľad hlavných troch spôsobov.
-
Oprava zvonku
Opravy zvonku sa najčastejšie robia tzv. knôtmi. Knôt je súčiastka, ktorá vlastne v skratke zapchá dieru v pneumatike. Ide o rýchly a jednoduchý spôsob, oprava nie je časovo ani finančne náročná. Ako však podotýka text na Pneuleader.sk: „Oprava knôtmi nie je odporúčaná výrobcami, pretože nie je možné preverenie vnútornej štruktúry pneumatiky.“
-
Oprava znútra
Oprava zvnútra prebieha priložením opravného kusu na poškodenú pneumatiku. Ide o spoľahlivejšiu metódu ako pri opravách zvonku, je však finančne náročnejšia a vyžaduje si profesionálny prístup i nástroje. Pri tejto metóde treba navyše pneumatiku najprv odmontovať.
-
Opravy v pneuservise
Medzi najčastejší typ opráv pneumatík v pneuservise patrí napríklad vulkanizovanie (za tepla) či oprava špeciálnymi materiálmi (za studena).
Vedeli ste, že v súvislosti s pneumatikami a hĺbkou dezénu vám môže hroziť aj nemalá pokuta? Ako jej predchádzať? Dozviete sa v našom článku.
Opravte si pneumatiku sami v siedmych krokoch
Ak sa nebojíte trochu sa umastiť a predsa len skúsiť opravu pokazenej pneumatiky sami doma, práve pre vás prinášame postup rýchlej opravy. Okrem trpezlivosti budete potrebovať silikónový prípravok, náplň na opravu pneumatík a pištoľ s ihlovým zakončením.
- Nájdite miesto, kde je pneumatika prepichnutá. Pozorným skúmaním dezénu by vám toto miesto nemalo ujsť, môžete však skúsiť aj spôsob namočenia pneumatiky do vody. Miesto, kde začnú vznikať vzduchové bubliny, je práve to, ktoré hľadáte.
- Ak sa ešte stále v pneumatike nachádza vpichnutý predmet, vyberte ho. Pri vyberaní vám môžu byť nápomocné napr. kliešte.
- Nezabudnite si prepichnuté miesto označiť. Môžete použiť napríklad kriedu na pneumatiky.
- Nasprejujte prepichnuté miesto silným silikónovým prípravkom.
- V tomto kroku budete potrebovať už spomínanú náplň na opravu pneumatík a špeciálnu pištoľ s ihlovým zakončením. Diel náplne na opravu preložte cez dieru na pneumatike a pritlačte ihlou.
- Kým sa náplň nachádza medzi ihlou a pneumatikou, môžete skúsiť ihlu prepichnúť cez otvor a vytiahnuť späť. Náplň na opravu pneumatík by mala zostať vo vnútri otvoru.
- Teraz použite obstrihávacie kliešte alebo nožnice a odstráňte nimi prebytočnú náplň, ktorá trčí z pneumatiky. Vaša pneumatika je opravená.
Tento návod nájdete v angličtine aj na stránke WikiHow.com, kde je každý krok doplnený aj o obrázok. Nemali by ste prehliadnuť ani návod na webovej stránke Liveabout.com, ktorá prináša trochu iný, predsa však rýchly návod na opravu pneumatiky či video How to Fix a Flat Tire EASY.
Tisíc opravných sád, tisíc návodov
Nezabúdajte však na to, že na našom trhu existuje široká škála produktov na opravu pneumatík a neexistuje univerzálny návod na všetky lepiace a opravné sady defektu. Ako príklad sa môžete pozrieť na poloautomatickú opravnú sadu od SLIME. Je to skvelá náhrada rezervy a nenahraditeľný pomocník pri defekte, pri jej použití by ste však rozhodne nemali prehliadnuť návod, ktorý nájdete priamo v balení. A to neplatí len pre túto konkrétnu sadu.
Originálny návod nič nenahradí, preto ho neprehliadnite a v prípade otázok sa poraďte priamo s odborníkmi v autoservise alebo pneuservise.