Ako funguje autodiagnostika?

Kategória: Overenie vozidla, Publikované: 7.9.2020

Dnešné vozidlá si bez ich digitálnej súčasti snáď už nevieme ani predstaviť. Zvyšuje náš komfort pri cestovaní, či sme šofér alebo len spolujazdec. Nikoho teda hádam neprekvapí, že elektrické riadiace jednotky (všeobecne označované ako Electronic Contol Unit, skrátene ECU) sú neoddeliteľnou súčasťou každého auta a starajú sa nielen o riadenie motora, ale zabezpečujú aj mnoho ďalších funkcií. Okrem toho, že vývin digitálnych technológii zvýšil náš komfort pri jazde autom a rozšíril schopnosti automobilov, poskytuje aj možnosť lepšie určiť závadu vozidla. A práve týmto sa zaoberá autodiagnostika.

autodiagnostika, diagnostika auta, palubná doska

Autodiagnostika – čo to teda je?

Autodiagnostika môže byť pre mnohých šoférov v dnešnom svete plnom digitálnych technológii bežný pojem, niektorého vodiča však predsa len dokáže zaskočiť. Keby sme si pojem rozdelili na slová auto a diagnostika, to druhé z nich znamená náuku o rozpoznávaní chorôb. Pojem auto pozná každý z nás. No a po opätovnom spojení môžeme teda laicky povedať, že autodiagnostika vlastne rozpozná všetky choroby nášho auta. Odbornejšie by sme autodiagnostiku alebo automobilovú diagnostiku mohli definovať aj ako proces rozpoznávania chýb a poškodení digitálne pracujúcich jednotiek v aute. 

Rovnaké normy pre všetkých

V začiatkoch automobilového priemyslu mala každá automobilka svoje vlastné normy, čo bolo celkom problematické. Automobilky tak museli vlastniť viac diagnostických prístrojov. V dnešnej dobe sú už väčšinou výstupy z riadiacich jednotiek štandardizované, v USA od roku 1996, v Európe sa normalizujú od roku 2000. Jednotný súbor noriem sa nazýva OBD2 (On Board Diagnostic, v Európe známy aj ako EOBD), ktorý zjednotil viaceré normy (konkrétne ISO 9142, ISO 14230, SAE J 1979 a SAE J1850). Napriek tomu, že boli normy zjednotené, niektorí výrobcovia vozidiel výnimočne aj dnes používajú vlastný tvar zásuvky, čo je pri pripájaní potrebné riešiť redukciami

Druhy autodiagnostiky

Podľa spôsobu využitia by sme mohli autodiagnostiku rozdeliť na kompletnú a PC autodiagnostiku. Tá prvá je podľa článku na stránke Alza.skkompletný prístroj s displejom a integrovaným softvérom“, kým pojem PC autodiagnostika označuje len program v počítači, tablete či mobilnom telefóne s nainštalovanou aplikáciou. 

Diagnostika auta môže byť univerzálna, existujú však tiež autodiagnostiky pre konkrétnu značku auta. Snáď každému je už podľa prvej vety jasné, že univerzálna je použiteľná pre  rôzne značky vozidiel a môže ponúkať dostupnejšie ceny. Nevýhodou je, že nemusí správne komunikovať s jednotlivými ECU. Na druhej strane autodiagnostika pre konkrétnu značku auta môže byť drahšia, no mala by zabezpečiť bezproblémovú komunikáciu s jednotkou

autodiagnostika, špecialisti, automobilka, kontrola vozidla

Ako sa vozidlo pripojí k diagnostike?

Autá so zjednotenými normami majú väčšinou 16-pólovú obdĺžnikovú zásuvku, umiestnenú v dosahu vodiča (na spodnej strane palubnej dosky, na stredovom paneli) alebo v motorovom priestore, ktorá slúži na pripojenie diagnostiky.  Niektoré vozidlá majú iný typ zásuvky, ktorá môže mať pin 2, 6, 7, 10 či 14. Pomocou tejto diagnostickej zásuvky, ktorá sa po štandardizovaní označuje ako OBD-II (v Európe EOBD), sa vozidlo pripojí k diagnostickému prístroju alebo k počítaču s príslušným programom. Ako toto zapojenie vyzerá, ako vlastne autodiagnostika prebieha a ako zapojiť auto k aplikácii v telefóne aj doma sa môžete dozvedieť viac vo videu od ViaExplore

Ak vás zaujímajú mobilné aplikácie, ktoré súvisia s vaším vozidlom, mohol by vás zaujať aj text o novej slovenskej mobilnej aplikácii HAKATRON, ktorá dokáže v premávke rozoznať kradnuté vozidlá.

Dokáže nielen určovať poruchy

Ako správne podotýka aj článok na stránke Auto-diagnostika.sk, okrem určenia poruchy má autodiagnostika aj mnohé iné významné funkcie a úlohy. Poďme sa oboznámiť s tým, aké to sú.

Pomáha pri riešení vzniknutých problémov

Pre žiadneho šoféra snáď nie sú neznáme farebné kontrolky, ktoré sa nám takmer všetky ukážu vždy po otočení kľúča v zapaľovaní. Ešte z autoškoly si mnohí vodiči pamätajú, že ak svieti červená alebo oranžová kontrolka, s vozidlom niečo nie je v poriadku a neodporúča sa viesť ho. Práve kontrolky týchto farieb nás informujú o tom, že došlo k závade a nezhasnú, kým chyba nie je odstránená. Medzi žlté (alebo oranžové) kontrolky patrí aj kontrolka motora, ako uvádza aj Cars-service.sk, nazývaná MIL (Malfunction Indicator Light) či Check engine (Motor do dielne), ktorej zasvietenie netreba podceniť. Ako pohotovo reagovať, keď vám zasvieti kontrolka motora v aute? tiež patrí medzi články, ktoré by ste nemali vynechať. 

kotrolky vozidla, palubná doska, porucha motora

V prípade akejkoľvek poruchy neváhajte kontaktovať odborníkov. Pomocou autodiagnostiky nebudú mať problém odhaliť závadu a vyriešiť ju. Netreba zabúdať, že aj dnes má každý výrobca áut špecifické diagnostické zariadenia i spôsoby, a tak dôverujte radšej špecialistom. 

Ak patrí medzi vaše problémy s autom aj napríklad zvýšená spotreba, rozhodne by ste nemali prehliadnuť zaujímavé články Zvýšená spotreba auta? Ako ušetriť!Nástroje na výpočet spotreby paliva

Ušetríte vďaka nej na opravách

Aj dnes je možné opraviť si auto sám vo vlastnej garáži. Poznáte to. Strýkovi v aute niečo buchoce, tak si oblečie montérky a v sobotu poobede vymení ktorúsi súčiastku. Vráti sa unavený, vy ho pochválite, a keď s ním v pondelok nasadnete do auta, buchot stále počujete. Chyba bola teda zrejme niekde úplne inde. Pri svojvoľnom opravovaní sa človek nemusí úplne vyhnúť rôznym omylom a chybám, pri autodiagnostike sa však niečo podobné nemôže stať. „Problém sa dá určiť úplne presne,“ vysvetľujú odborníci z Auto-diagnostika.sk. „Opravy sú tak presne zacielené, šetrnejšie, rýchlejšie a nemusia sa opakovať.“ Nakoniec za ňu pravdepodobne aj zaplatíte menej, ako strýko za všetky vymenené súčiastky. 

Je preventívnou prehliadkou vozidla

Zisťovanie súčasného technického stavu vozidla možno chápať aj ako pravidelnú lekársku prehliadku. Tak, ako nikto z nás nechce podceňovať kontrolu svojho zdravia, netreba znevažovať ani zdravie nášho vozidla. Prevencia môže pomôcť vyhnúť sa mnohým problémom. Preventívnu kontrolu môžete spojiť napríklad s výmenou rozvodov, autobatérie či motorového oleja. Navštíviť autodiagnostiku sa odporúča minimálne raz za každých 15 000 najazdených kilometrov

Má aj mnoho ďalších funkcií

  • Identifikačné služby – pri autodiagnostike sa zobrazia informácie o ECU, napríklad dátum programovania či výrobcu
  • Testovanie akčných členov, ktoré sú pripojené k ECU –  akčným členom je napríklad elektromotor či svetlo
  • Výpis pamäti závad – autodiagnostika poskytne zoznam chýb, ku ktorým došlo od poslednej diagnostiky systému. Vďaka tejto pamäti je možné určiť aj chyby, ktoré sa objavujú len výnimočne a bez zaznamenávania by sa len veľmi ťažko dali určiť
  • Nastavenie parametrov ECU – diagnostika auta ponúkne možnosť prispôsobenia viacerých parametrov, korekciu meraných hodnôt či resetovanie servisných intervalov
  • Čítanie nameraných hodnôt, teda zobrazenie jednotlivých veličín meraných ECU (prípadne môžu byť zobrazené aj dáta, ktoré boli prijaté od iných systémov)
  • Aktualizácia firmware, čo znamená výmenu dát alebo programového vybavenia (firmware by sme mohli jednoducho prirovnať aj k ovládaču)
  • Bezpečnosť – na odomknutie prístupu do ECU je potrebné zadať PIN kód

Koľko ma to bude stáť?

Autodiagnostické prístroje rôznych značiek, ktoré vám umožnia urobiť si autodiagnostiku priamo doma, sa pohybujú v rôznych cenových reláciách. Podľa porovnaní na Heureka.sk sa najobľúbenejších 20 produktov pohybuje v hodnotách od 7,80 eurdo 648,48 eur. Ponuka na trhu je skutočne veľká, a tak domáci majstri, ktorí sa rozhodnú diagnostikovať svoje auto priamo doma v garáži, určite nájdu to, čo hľadajú. Jeden z overených zákazníkov vo svojej recenzií však nezabúda podotknúť to najdôležitejšie: „Dáta úplne postačia na odstránenie problému, majte však na pamäti, že to nie je profi diagnostika.“  Treba preto veľmi dobre zvážiť, či nie je lepšie odviezť vozidlo odborníkom ako kúpiť autodiagnostiku na doma. 

autodiagnostika, ddiagnostický prístroj, recenzia

Najčastejšie poruchy áut

Na záver sa pozrieme na niekoľko najčastejších porúch, ku ktorým môže dôjsť vo vozidle a ktoré nám môžu okrem nepríjemných komplikácií, skríženia plánov a chodenia po servisoch spôsobiť aj škaredú dopravnú nehodu. Odhaleniu či predchádzaniu mnohým z nich môže napomôcť opäť práve autodiagnostika.

  • Emisný systém – emisný systém obsahuje množstvo zariadení náchylných na problémy, ktoré je však možné rýchlo identifikovať a problém vyriešiť
  • Opotrebované brzdové doštičky – nikoho zrejme neprekvapí, že doštičky sa brzdením čím ďalej tým viac opotrebovávajú, dôležité je však podchytiť problém skôr, ako brzdy v nečakanom momente celkom zlyhajú

autodiagnostika, prevencia, dopravná nehoda

  • Porucha štartéra – ak vaše auto príliš dlho štartuje a pred naštartovaním zaznie cvaknutie, môže dôjsť k zlyhávaniu štartéra. Je to pomerne bežný problém, jeho opravu však netreba podceňovať.
  • Zanesená kvapalina – veľké množstvo prevodoviek má filtre, ktoré oddeľujú znečisťujúce častice (ako kúsky kovu či každodennú špinu), napriek tomu sa časom môžu upchať. Neriešenie tohto problému môže so sebou priniesť ďalšie komplikácie vo vozidle.
  • Porucha snímačov – pokazené snímače paliva a vzduchu je potrebné vymeniť čo najrýchlejšie

Autodiagnostika by tak mala byť neoddeliteľnou súčasťou života každého šoféra, ktorému na svojom aute záleží a chce sa vyhnúť nečakaným komplikáciám a poruchám.


Zdielať článok:

Jednoduché overenie vozidla online pred kúpou

Používaním týchto stránok súhlasíte s používaním cookies, ktoré nám pomáhajú zabezpečiť lepšie služby.